Kluns & Co. Tre trin op til den lille butik, der signalerer tøj til kvinder. Den giver ikke meget væsen af sig, og jeg har kørt forbi den i mange år, tænkte det er ikke noget for mig. Indtil en dag.

Farver og glæde kom mig i møde i den lille butik, hvor jeg blev mødt af en ældre dame, som jeg gætter på er fyldt 70. Hvordan kommer jeg ud igen, det var min første indskydelse. Men hun hilste med et venligt smil og en uimodståelig ro, ”jeg afløser for min datter så du må undskylde, hvis jeg ikke lige kan finde det hele”.

Tøjet er smart, lækre modeller, kendte og ukendte mærker, hvor stilen er præget af livsglæde og meget fornuftige pengepungsmodeller.

Den røde kjole slog mig omkuld, hjerteglad kiggede jeg på den, men ak og ve, sygdom har gjort min hud grim, og jeg lod den hænge. Hun så det, kom med kjolen, ”prøv den nu, det sker der ikke noget ved”. Jeg blev så glad, følte mig så smuk, indefra. Med vid og menneskekundskab talte hun om fokus. ”Det er jo lige meget, hvilke fejl vi har. Jeg har selv psoriasis, men går alligevel med bare arme, du skal nyde livet og kjolen gør dig glad, du stråler”. Hun trykkede på livets ja-knap.

Et par dage senere tog jeg min mor med. Hun er en pæn dame på 83 år, som desværre har givet op for nye stilarter og altid kommer hjem med sort/hvide/grå bluser fra Salling. Hun orker ikke at støve rundt i butikker, hvor unge piger oplysende siger, ”hvis ikke det er på stativerne, så har vi det ikke”, og hvor guidens til hendes generation er en saga blot.

Casa Als_Mor i Kluns&Co

Kvinder i farver

Den ældre dame var der igen, denne gang med datteren, der ejer butikken. Samme venlighed, de fornemmede usikkerheder og tog imod med en sjælden ro. Mor spejlede sig i generationen, prøvede tøj i en time, kom til at ligne en model, der var en forside værdig og drog hjem, glad – meget glad med en stor pose tøj, farver og lækre modeller med chikke finesser, hun sagde ”jeg trængte også til at forny mig, men nu er jeg kaffetørstig”.

Det handler naturligvis ikke kun om alder, men i høj grad om indstilling til sit kundekoncept. Jeg sender roser til butikken, fordi de når ind til kunden, overøser ikke med svingende mange-penge tørklæder for at genere mersalg, men arbejder med kløgt og indlevelse med den kunde, som de står overfor. Og den grå generations livsklogskab og ro kommer her til sin absolutte bedste performance.

Kluns & Co er rykket mod nord

Det er hårdt at drive forretning som soloselvstændig og Bettina Spejborg Kristensen har slået sig sammen med sin kusine, der driver tøjforretning i Brønderslev. Synergieffekten ligger lige for, og du kan læse om det nye makkerskab her.